Duitse wijnkopers wenden zich opnieuw tot flessen uit de regio

Thuis is in - zelfs met wijnkopers. De 13 Duitse teeltgebieden konden hun achterstand inhalen. Dit toont volgens consumentenonderzoekers de verkoop in supermarkten. wein Wijnen uit Saksen en andere lokale wijnregio's zijn in de mode.

Duitse wijnkopers hebben in de eerste helft van 2013 opnieuw hun toevlucht genomen tot wijnen uit lokale regio's. De verkoop van Duitse wijnen steeg met zes procent op de binnenlandse markt in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar, zoals het Duitse Wine Institute (DWI) in Mainz op dinsdag (6 augustus) aankondigde. De marketingorganisatie van de wijnindustrie verwijst naar recente cijfers van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK). Dienovereenkomstig steeg de verkoop met ongeveer vier procent in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar.



Dit zou de wijnen uit hun eigen land aanzienlijk beter hebben gemaakt dan de gehele Duitse wijnmarkt, aldus de DWI. De totale hoeveelheid aangekochte wijn bleef vrijwel constant in vergelijking met de eerste helft van 2012. De waarde van verkochte wijnen steeg met bijna twee procent.



De trend naar lokale wijn was ook merkbaar in de supermarkten, legt DWI-directeur Monika Reule uit. Hier boekten de consumentenonderzoekers een stijging van elf procent in de wijnverkoop, met een gelijktijdige waardetoename van tien procent.



Naast de Duitse leveranciers konden de Fransen hun wijnverkopen met een procent en de verkoop met vier procent verhogen. Volgens DWI hebben de wijnen uit alle andere landen in de eerste twee kwartalen van dit jaar in sommige gevallen aanzienlijke verkoopdalingen moeten accepteren.



DWI op Duitse wijnconsumptie

Popular

Recent Posts

Blogarchief