Nogmaals voetstap na de val

Een val, een blessure - en vanaf dat moment voelen veel senioren zich wankel op hun voeten. Om weer een stevige basis te krijgen, moeten ze zich eerst concentreren op hun sterke punten. wiede Opnieuw opstaan: hier helpen mijlpalen, die geleidelijk worden uitgebreid. Op het einde kan er een groot doel zijn - bijvoorbeeld een wandeling.

Een val, een blessure - en vanaf dat moment voelen veel senioren zich wankel op hun voeten. Om weer een stevige basis te krijgen, moeten ze zich eerst concentreren op hun sterke punten.



"Als ik me realiseer dat ik nerveuzer word tijdens het lopen, moet ik overwegen: 'Wat kan ik doen?'", legt Nadja Schott, hoogleraar aan de afdeling cognitie en motortechnologie van de universiteit van Stuttgart, uit. Sommige ouderen vinden het bijvoorbeeld gemakkelijker om te lopen dan om op te staan ​​van de stoel, anderen zijn bijzonder persistent. Het verhoogt het gevoel van eigenwaarde toen senioren deze dingen voor het eerst trainden, dus Schott. Dit is vooral belangrijk na het vallen - omdat dit onrust opwekt.



Geleidelijk kunnen oudere mensen nieuwe doelen stellen: "Eerst mag ik de hal op en neer lopen, dan ga ik naar de bakkerij", zegt Schott. Zodat ze angsten konden overwinnen. Vaste oefeningen werkten het beste, bijvoorbeeld elke dag tussen 7.00 en 8.00 uur 's ochtends. Het is belangrijk om vrienden of een partner te betrekken en aan het eind een groot doel te overwegen, zoals een wandeling.

Popular

Recent Posts

Blogarchief