Auto's met start-stopsysteem hebben speciale batterij nodig

Eigenaren van auto's met start-stopsysteem moeten speciale batterijen aanschaffen bij het kopen van een nieuwe startaccu. Dit geldt ook voor voertuigen met recuperatieve remmen, die de kracht van kinetische energie herstellen en deze naar de batterij voeren.

Eigenaars van start-stopauto's moeten speciale batterijen kopen bij de aanschaf van een nieuwe startaccu. Dit geldt ook voor voertuigen met recuperatieve remmen, die het vermogen uit kinetische energie herwinnen en deze in de batterij brengen.



Beide systemen leggen een zware last op de autobatterij en overwinnen conventionele loodbatterijen. Wijst op de Stiftung Warentest in het tijdschrift "test" (uitgave 12/2012). Zogenaamde AGM en EFB batterijen houden de belasting op de andere kant was het resultaat van een auto-accu testen in samenwerking met de ADAC.



De afkortingen staan ​​voor "Absorbent Glass Mat" (AGM) en "Enhanced Flooded Batteries" (EFB). Stiftung Warentest getest een totaal van zeven van deze typen batterijen, drie en vier AGM EFB batterijen. Zes ontving het vonnis "goed", zelfs een "zeer goed". De EFB-batterijen zijn vaak goedkoper: de geteste modellen kosten tussen 156 en 181 euro, de AGM-batterijen tussen 182 en 245 euro.



Nog een voordeel van de EFB-batterijen: ze zijn beter bestand tegen hitte en testers daarom is de betere keuze voor auto's waarbij de accu zich in het motorcompartiment bevindt. Dit is echter alleen van toepassing als de voertuigfabrikant niet expliciet een AGM-stroombron specificeert.

Popular

Recent Posts

Blogarchief