Handmatige invoer gevaarlijk voor navigatieapparaten

we Iedereen die zijn navigatieapparaat tijdens het rijden instelt, is meestal afgeleid.

Aanraakschermen en toetsenborden op navigatieapparaten of smartphones leiden tijdens het rijden aanzienlijk van de weg af. Het risico op ongevallen neemt toe.



Om een ​​navigatieapparaat te bedienen, hebben automobilisten vaak veel aandacht nodig. "Het grootste probleem is de handmatige invoer tijdens de navigatie", zegt Klaus-Michael Schaal ACE. De kijkrichting is maximaal vier keer per ingang gedurende een periode van meer dan twee seconden vanaf de rijbaan. Dit was het resultaat van een onderzoek door Auto Club Europa (ACE) in samenwerking met de Universiteit van Salzburg. Hier werden communicatiesystemen en bedrijfsmodi getest door drie Duitse autofabrikanten. Kijkrichting, stuurgedrag en hartslag tijdens het rijden werden gemeten bij 36 onderwerpen.



Stembesturing gaat gepaard met een lager risico op ongevallen. In sommige gevallen is het volgens Schaal zelfs nuttig: "Hoe gecompliceerder de functie, hoe beter de stembesturing." Opvallend: de hartslag van de onderwerpen nam enorm toe bij het spreken. "Dit is een wetenschappelijk fenomeen, maar het verhoogt het risico op ongevallen niet." Volgens Schaal is de veiligste manier om de navigatiebestemming in te voeren vóór het begin van de reis. Als u een buitenlandse auto bestuurt, moet u van tevoren bekend zijn met het besturingssysteem.



ACE-praktijkstudie

Popular

Recent Posts

Blogarchief