Principe van de luchtpomp: Wat brengt interkoeling met zich mee?

Voor betere motorprestaties ontvangen sommige voertuigen compressoren die de inlaatlucht comprimeren. Dit moet echter meestal weer worden afgekoeld. Waarom is dat? kompressore Compressoren maken sportwagens nog krachtiger. De perslucht moet echter worden gekoeld, omdat warme lucht minder moleculen bevat voor verbranding.

Het principe is bekend van de luchtpomp in de fiets: constant pompen verhoogt de luchtdruk en de perslucht warmt op. Hetzelfde geldt voor de auto wanneer compressoren of uitlaatgasturbo's worden gebruikt en comprimeer de inlaatlucht.



Op deze manier komt er meer zuurstof in de cilinders om het motorvermogen te vergroten, zo meldt de Tüv Nord, Warmere lucht met hetzelfde volume bevat echter minder moleculen voor verbranding dan koudere lucht. Daarom moet de perslucht meestal worden afgekoeld om het voordeel van opladen niet weg te nemen. Een zogenaamde intercooler in de intake deel van de motorruimte werkt dus technisch gezien als een warmtewisselaar en koelt de perslucht met behulp van koelvinnen van ongeveer 140 graden tot 90 graden naar beneden.



intercooler niet langer komen met meer krachtige motoren en in de wereld van de autosport, Ze zijn nu al zo veel voertuigen norm, omdat de emissieniveaus vereist door de wet, zonder deze technologie nauwelijks kon voldoen.

Popular

Recent Posts

Blogarchief