Federatie van Duitse consumentenorganisaties: achter crowdfundingaanbod kan sneeuwruimtesysteem vastlopen

19.10.2016 Om een ​​bedrijfsidee te realiseren, is vaak een grote som geld vereist. Jonge ondernemers kunnen gebruikmaken van een aantal donatieportals. Maar dat is niet zo gevaarlijk. crowdfunding-portal Crowdfunding portals worden nu beschouwd als de eerste aanloophaven voor mensen met een projectproject. Voorstanders van consumenten zien ook risico's in dit model.

Achter enkele crowdfunding-aanbiedingen op internet kunnen verboden piramidesystemen zich verbergen. Dit is de aandacht van het Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv). Sommige verkopers lijken donaties voor projecten te verzamelen.



De modellen werken op een eenvoudig systeem: de eerste donor betaalt een vast bedrag, waarvan een deel naar andere ontvangers stroomt. Zodra u een bepaald niveau binnen de hiërarchie bereikt, kunt u de donaties zelf houden. De inkomsten zouden moeten stijgen met de opkomst van verdere niveaus.



Vanuit het oogpunt van consumenten kan het systeem er uitzien als een winstgevende investering omdat ze geacht worden veel terug te krijgen in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag. Het probleem: aangezien het een steeds groter aantal deelnemers vereist, stort het in het algemeen in, zegt Wolf Brandes van het Hesse Consumer Center. Dit is een functie van verboden piramidespelen. Consumenten moeten op hun hoede zijn voor dergelijke zogenaamd eenvoudige en hoogrenderende activa.



Projectmarktgidsen van consumentencentra

Popular

Recent Posts

Blogarchief