Regelmatig persoonlijke gegevens opvragen bij kredietbureaus

Consumenten moeten hun gegevens regelmatig controleren bij kredietbureaus zoals de Schufa. Omdat niet altijd de informatie correct is, legt het consumentencentrum Thüringen in Erfurt uit. wer bei auskunfteien wie der schufa regelmäßig seine daten abfragt, kann schnell reagieren, wenn dort fehler enthalten sind. (bild: koark/dpa/tmn) Iedereen die zijn informatie regelmatig raadpleegt bij kredietbureaus zoals de Schufa, kan snel reageren als er fouten zijn. (Foto: Koark / dpa / tmn)

Consumenten moeten hun opgeslagen gegevens regelmatig controleren bij kredietbureaus zoals de Schufa. Omdat niet altijd de informatie correct is, legt het consumentencentrum Thüringen in Erfurt uit.



Verkeerde gegevens kunnen er in geval van twijfel toe leiden dat consumenten de toegang tot een vereiste lening wordt ontzegd, zeggen voorstanders van consumenten. Sinds april 2010 kunnen consumenten één keer per jaar kosteloos informatie opvragen over wat credit-offices van persoonlijke informatie over hen hebben opgeslagen.



Als blijkt dat de gegevens fouten bevatten, moeten ze door de kredietbureaus worden gecorrigeerd. Omdat alle gegevens worden meegenomen in de berekening van zogenaamde scores. Deze waarden zijn bedoeld om informatie te verstrekken over de kredietwaardigheid van de consument aan bedrijven zoals banken, postorderbedrijven of mobiele telefoonbedrijven.



In een landelijke campagne willen consumentencentra mogelijke tekortkomingen in de informatie van de informatiebureaus nader bekijken. Tegen het einde van oktober kunnen consumenten hun ervaringen delen met de consumentencentra in hun staat. In het geval van problemen krijgen ze daar ook ondersteuning.

Popular

Recent Posts

Blogarchief