Telefoonhotline analyseert Hustenart

Zodra je hoest in de telefoon, is de diagnose al aanwezig. Een gratis telefonische hotline maakt het mogelijk. Een telefoongesprek is echter geen vervanging voor een bezoek aan de arts.

Als de telefoon hoest, is de diagnose al aanwezig. Een gratis telefonische hotline maakt het mogelijk. Het telefoongesprek is echter geen vervanging voor een bezoek aan de dokter.



Mensen met een hoest kunnen nu het soort klachten laten vaststellen aan de hand van een gratis telefonische hotline. De software aan de andere kant van de lijn analyseerde de hoest van de beller met behulp van typische hoest kenmerken, legt Stefan Goetze van de desbetreffende projectgroep van het Fraunhofer Instituut voor Digitale Media IDMT in Oldenburg. Na een korte tijd het Silometer systeem, genaamd aandeel dan, als de beller lijdt meer onder een droge hoest of een verstopte hoesten of als de hoest is niet duidelijk ingedeeld.



Een dergelijk onderscheid is van belang omdat zowel hoesten anders behandeld zijn. Dit vergemakkelijkt, bijvoorbeeld, het advies in de apotheek bij de aankoop van hoestmiddel. Volgens de operatoren is de hoestelefoon die bereikbaar is op 0800 0007178 echter geen vervanging voor het professionele oordeel van een arts of apotheker om het type hoest betrouwbaar te classificeren en te behandelen.



De silometer kan worden bereikt tegen maart 2012. Vorig jaar in het koude seizoen gebruikten 30.000 bellers de service. De Fraunhofer-onderzoekers ontwikkelden het systeem samen met het farmaceutische bedrijf Boehringer Ingelheim.



Service:



De gratis hotline "Silometer" is telefonisch gratis te bereiken: 0800 0007178 van november 2011 tot maart 2012.

Popular

Recent Posts

Blogarchief