Bankklant blijft op phishing-aanval voor schade

Met zogenaamde phishing-aanvallen proberen criminelen toegang te krijgen tot de gegevens van bankklanten en plundering van rekeningen. Iedereen die flauw valt met grove nalatigheid, hoeft niet te hopen op een terugbetaling van de bank.

Met behulp van zogenaamde phishing-aanvallen proberen criminelen toegang te krijgen tot de gegevens van bankklanten en hun accounts te plunderen. Iedereen die door grove nalatigheid voor zijn trucs valt, hoeft niet te hopen op een terugbetaling van de bank.



Een bankklant die 40 TAN-nummers invoert in een zogenaamde phishing-aanval, blijft op zijn schade. Dit wordt gerapporteerd door het tijdschrift "NJW-Jurisprudentie Report Civil Law" gepubliceerd in München, verwijzend naar een uitspraak van het Landgericht Berlin (bestandsreferentie: 21 O 80/11). Want naar het oordeel van de rechtbank gedraagt ​​een bankklant zich in dit geval grove nalatigheid. Daarom zou de bank deze gulle prijs niet hoeven te betalen.



In zijn arrest heeft de rechtbank de vordering tot schadevergoeding van een bankklant afgewezen. De eiser was kennelijk naar een valse website van zijn bank verwezen. Daar was hij binnengegaan zonder nader onderzoek, of het eigenlijk de zijde van zijn bank was, 40 TAN-nummers. Toen in de komende dagen een van deze TAN-nummers werd gebruikt om 5500 euro van zijn rekening af te trekken, eiste hij dat de bank het bedrag zou terugbetalen. Net als de bank zag de rechtbank geen wettelijke basis voor het zorgeloze gedrag van de klager.

Popular

Recent Posts

Blogarchief