Er moet aandacht worden besteed aan waarschuwingsbrieven van «Luzern»

be Voor herinneringsbrieven van Lucern moeten consumenten achterdochtig zijn en in geen geval betalingen verrichten.

Verdenking van collectebedrijven uit «Luzern» is verdacht: het is een nieuwe oplichterij. Ontvangers mogen in geen geval betalingen verrichten, maar de claims schriftelijk verwerpen.



Pas op voor de valstrik: fraudeurs proberen momenteel geld te krijgen van consumenten met vermeende herinneringen. Volgens het consumentencentrum van Saksen-Anhalt zijn afzenders naar verluidt incassobedrijven met verschillende namen uit "Lucerne", die open rekeningen tussen 165 euro en 250 euro willen ophalen. Met name opvallend: alle letters geven in Zwitserland een identiek hotlinenummer aan.



Volgens de consumentenverdedigers beweerden de brieven dat de ontvangers telefonisch over het betalingsverzoek waren geïnformeerd en hun toestemming hadden gegeven. Betalingen moeten worden gedaan naar rekeningen in Bulgarije of Zwitserland, volgens de bijgevoegde bankoverboekingsbonnen. Er is gemeld dat de letters een slechte spelling hebben.



Volgens het Consumer Advice Center is het twijfelachtig of er wel degelijk beweringen bestaan. Maar een vermeende bandopname is geen bewijs dat er op de telefoon daadwerkelijk een effectief contract tot stand is gekomen, dat een betalingsverplichting vaststelt. Bovendien hebben consumenten een herroepingsrecht voor dergelijke telefonische overeenkomsten. Betrokken partijen moeten daarom in geen geval betalingen verrichten. Het is beter om de claims schriftelijk te verwerpen als ongerechtvaardigd. Een voorbeeldbrief kan van de startpagina worden gedownload.



Voorbeeldletter

Popular

Recent Posts

Blogarchief