Duurzaamheid vindt ook zijn weg naar de modewereld

nin Nina Hollein richt zich op duurzame mode.

In de kasten van veel mensen hangt een schat aan kleding van geweldige modeketens. Critici bekritiseren massa in plaats van klasse en de gevolgen voor mens en milieu. Dat is de reden waarom sommige modeontwerpers zich inzetten voor duurzaamheid.



Van de catwalk rechtstreeks naar de online winkels en schappen van grote ketens: mode is sneller en sneller geworden en kleding kan bijna als fastfood worden geconsumeerd. Het motto is natuurlijk: hoe goedkoper, hoe sneller de klanten zullen nemen. De kostendruk op producenten heeft echter vaak verwoestende gevolgen voor mens en milieu, wat niet de minste is gebleken uit de discussie over de arbeidsomstandigheden van naaisters in landen als Bangladesh of India. Daarom richten sommige ontwerpers zich op duurzaamheid.



Grote modeketens rekenen op lage prijzen om klanten aan te moedigen om te kopen, bekritiseert de Berlijnse ontwerper Michael Michalsky. Een misleidende strategie, zegt hij: "De acties van de grootschalige handelaren, die elke maand nieuwe trends aankondigen, vind ik onverantwoord en verkeerd."Een trend die slechts een maand of een kwart zou duren, was niet één. Het is eerder de poging van sommige providers om steeds meer producten op de markt te brengen.


1 2 3 4 Lees verder

Popular

Recent Posts

Blogarchief