Bankklanten moeten het verzenden van een transactienummer (TAN) via sms documenteren. Dat adviseert Helke Heidemann-Peuser, een advocaat van het Verbraucherzentrale Bundesverband, na een beslissing van het Federale Hooggerechtshof (BGH).
Bovendien is het een goed idee om SMS-zendingen bij te houden en op te merken welke TAN's ze precies gebruiken voor een transactie en welke niet. Sommige banken gebruiken de gebruikersinterface voor online bankieren om de TAN voor een transactie weer te geven. Hier kunnen gebruikers screenshots maken of - indien mogelijk - het overzicht bewaren.
Het Federale Hof van Justitie heeft bepaald dat banken klanten alleen kunnen factureren voor de verzending van transactienummers (TAN) via sms als ze daadwerkelijk worden gebruikt. Het individuele geval is echter nog niet beslist: de relevante regionale rechtbank moet het nader bekijken.
De consumentenbeschermer adviseert alle bankklanten om hun oordeel (Ref.: XI ZR 260/15) te verwijzen naar hun instituut om de kosten aan te vragen en te onderhandelen.